سیلاب در کمین است/ضرورت جابجایی ۶۹۸ روستا در آذربایجان شرقی - اوجان نیوز | ojan news

 ۶۹۸ روستای آذربایجان شرقی در مناطق پر خطر رودخانه‌های استان قرار دارند که برای تحقق این امر، تمامی دستگاه‌های ذی ربط و حتی دولت، باید همکاری لازم را داشته باشند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها – آناهیتا رحیمی : احتمال خطر در این مناطق بیشتر است؛ عوامل متعددی نظیر قرار گرفتن در حریم رودخانه، وقوع سیل، رانش زمین و تخریب بیشتر بر اثر وقوع زلزله و در نهایت ساخت و سازهایی که به دور از هرگونه ایمنی انجام گرفته است، این روستاها را تهدید می‌کند.

این خطرات در کمین روستاهایی است که در استان آذربایجان شرقی قرار دارند. طبق آمار ارائه شده از سوی مدیریت بحران استان، ۶۹۸ روستا در آذربایجان شرقی در مناطق پر خطر رودخانه‌های استان قرار دارند که باید جابجا شوند.

روستاهایی که در استان آذربایجان شرقی در حال جابجایی هستند

سرپرست دفتر فنی بنیاد مسکن استان در رابطه با جابجایی روستاها در گفت و گو با خبرنگار مهر می‌گوید : روستای قره قیه در شهرستان ورزقان به دلیل واقع شدن در حریم سد و روستای دکانلو در شهرستان سراب به دلیل خطر احتمال وقوع سیل، در حال جابجایی هستند.

عدم رغبت روستاییان برای جابجایی

امین صمد پور ادامه می‌دهد : روستای ساران در شهرستان بستان آباد به دلیل واقع شدن در شیب تند در حال جابجایی می‌باشد؛ هم چنین روستای استرقان در شهرستان ورزقان به دلیل واقع شدن در پرتگاه در زمره روستاهایی قرار دارد که در سال ۹۶ باید جابجا می‌شود اما به دلیل جابجا نشدن روستاییان، هم چنان  باقی مانده است.

لغزش لایه‌های زمین و واقع شدن در حریم رودخانه

رئیس اداره مدیریت بحران و پدافند غیرعامل در گفت و گو با خبرنگار مهر می‌گوید : درخواست‌هایی مبنی بر جابجایی روستاها بیشتر به دلیل قرار گرفتن در مسیر سیلاب و لغزش لایه‌های زمین می‌باشد که به کارگروه، ارجاع و مورد بازرسی قرار می‌گیرد .

مجید خاکسار ادامه می‌دهد : دستگاه‌های ذی ربط از جمله سازمان زمین شناسی، آب منطقه‌ای در خصوص مسیر سیلاب، حریم رودخانه و دیرینه شناسی لایه‌های زمین اظهار نظر کرده و در صورت مصوب شدن توسط کارگروه، روستاهایی که نیاز به جابجایی دارند، انجام می‌گیرد.

او توضیح می‌دهد : در صورت وجود جابجایی روستاها، گزارشی به شورای برنامه ریزی استان، ارسال و بعد از مصوب شدن، تأمین اعتبار تخصیص می‌یابد تا زیرساخت‌هایی نظیر آب، برق و گاز در موقعیت جدید روستا انجام یابد.

خاکسار، لغزش لایه‌های زمین و واقع شدن در حریم رودخانه را دو عامل برای جابجایی روستاها در استان آذربایجان شرقی معرفی و به خبرنگار مهر می‌گوید : در برخی مواقع، اهالی روستا چندان علاقه‌ای برای جابجایی روستاها نشان نمی‌دهند که در این صورت، فرمانداری و بخشداری، اهتمام بر حل مشکلات دارند.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی در گفت و گو با خبرنگار مهر، اصلی‌ترین عوامل عدم جابجایی روستاها را نبود رغبت روستاییان و اعتبارات دانسته و می‌گوید : در سال‌های دور برای دسترسی بهتر روستاییان به آب، بی توجهی برخی از دستگاه‌های متولی و هم چنین عدم توجه به مسائل ایمنی باعث شده است تا روستاها در کنار حریم رودخانه‌ها و مناطق پر خطر شکل بگیرند.

محمدباقر هنربر ادامه می‌دهد : اعتبارات مورد نیاز برای جابجایی این روستاها بستگی به تعداد واحدهای مورد نیاز برای جابجایی ، موقعیت جدید روستا و زیرساخت‌هایی نظیر آب، برق و …  دارد.

به گفته مدیر کل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی، ۶۹۸ روستای آذربایجان شرقی در مناطق پر خطر رودخانه‌های استان قرار دارد که تعدادی از این روستاها باید جابجا شوند که تحقق آن نیازمند همراهی دولت و همکاری همه دستگاه‌های مربوطه می‌باشد.

وی از دیگر عوامل عدم جابجایی را رغبت نداشتن روستاییان، معرفی و بیان می‌کند : اکثر جابجایی‌ روستاها در کشور نتیجه‌ خوبی را به همراه نداشته است چرا که موجب شکل‌گیری روستای جدید و قدیم شده است در حالی که بهتر بود روستا به طور کامل جابجا می‌شد اما روستای جدیدی نیز شکل گرفته و روستای قدیم نیز در محل خود باقی مانده است و یا اینکه تعدادی از روستاییان جابجا شده اما برخی از روستاییان هم چنان در روستاها باقی مانده‌اند.

هنربر به خبرنگار مهر می‌گوید : متولی اصلی جابجایی روستاها، بنیاد مسکن می‌باشد که بعد از شناسایی روستاها، بازدید و مصوب شدن توسط کارگروه‌ها و در نهایت بعد از تعیین اعتبار، جابجایی روستاها انجام می‌گیرد.

عدم ساخت و ساز در حریم رودخانه

وی اضافه می‌کند : با توجه بر اینکه این روستاها در سال‌های دور در حریم رودخانه‌ها و مناطق پرخطر شکل گرفته اما حال  دستگاه‌های متولی همچون جهاد کشاورزی، آب منطقه‌ای، بنیاد مسکن، دهیاران و بخش داران، باید اجازه ساخت و ساز در نقاط حادثه خیز را ندهند.

وی در پایان به خبرنگار مهر می‌گوید : در حال حاضر ضرورت جابجایی این روستاها در شورای هماهنگی مدیریت بحران مصوب شده و هر گونه ساخت و ساز در حریم رودخانه، نقاط حادثه خیز و روی گسل، ممنوع می‌باشد.

ضرورت جابجایی ۶۹۸ روستا در استان آذربایجان شرقی، مهم‌ترین موضوعی است که در این گزارش حاصل شد؛ روستاهایی که در سال‌های دور به دلیل دسترسی راحت‌تر روستاییان، بی توجهی دستگاه‌های ذی ربط و هم چنین عدم توجه به مسائل ایمنی در حریم رودخانه و مناطق پر خطر شکل گرفته‌اند و حال نیازمند جابجایی می‌باشند تا از هر گونه خطرات احتمالی به دور باشند؛ البته تحقق این امر نیازمند همکاری روستاییان و همراهی دستگاه‌های ذی ربط را می‌طلبد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد