کاهش تورم جمعیتی آذربایجان شرقی - اوجان نیوز | ojan news

دنیای اقتصاد – تبریز – رعنا نیک‌رفتار : رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی از شهرنشینی ۷۲ درصد جمعیت استان خبرداد و گفت: جمعیت آذربایجان شرقی ۵ درصد جمعیت کل کشور را شامل می‌شود اما سهم اقتصادی استان فقط ۵/ ۳ درصد از کل اقتصاد کشور است.

داود بهبودی در نشست هم‌اندیشی تبیین راهکارهای توسعه آذربایجان شرقی در اتاق بازرگانی تبریز با بیان اینکه جمعیت استان براساس آخرین سرشماری سال ۹۵، سه میلیون و ۹۰۹ هزار نفر است، اظهار کرد: نرخ رشد جمعیتی کشور در دوره ۱۰ ساله منتهی به سال ۹۵، ۲۵/ ۱ درصد بوده که این نرخ برای استان ۸۲/ ۰ درصد بود، بخش عمده پایین بودن این نرخ رشد جمعیتی مربوط به مهاجرت است.  وی افزود: ۷۰ درصد جمعیت استان شامل افرادی با محدوده سنی ۱۵ تا ۶۴ سال است که در صورت رونق فضای اقتصادی استان، این قشر جمعیتی به‌عنوان نیروی انسانی فعال عمل می‌کنند. وی درباره چالش‌های حوزه زیست محیطی استان اظهار کرد: مساله دریاچه ارومیه یکی از مهم‌ترین بحث‌ها در این زمینه است که در دو سال گذشته به دلیل بارندگی‌ها و اقدامات صورت گرفته، ارتفاع دریاچه ارومیه نسبت به سه سال گذشته، یک متر افزایش یافته اما همچنان به‌عنوان یک چالش مطرح است.

بهبودی افزود: از دیگر چالش‌های بخش زیست محیطی استان می‌توان به پیشروی سفره‌های آب شور، روند کاهشی بارش کشوری طی سال‌های گذشته، افت آبخانه‌ها و به خصوص در دشت تبریز، گسترش فعالیت‌های انسانی در ارتفاعات نزدیک ۳ هزار متر، افزایش دما در دهه‌های اخیر، احداث سدها، حفر چاه‌های غیرمجاز، مصرف بی‌رویه آب سدها و آبیاری اراضی زیرکشت اشاره کرد. وی با اشاره به عدم توازن الگوهای توزیع جمعیتی گفت: ۴۵ درصد جمعیت استان در تبریز سکونت دارند، شهر تاریخی و فرهنگی مراغه به‌عنوان شهر دوم استان جمعیتی بالغ‌بر ۲۵۰ هزار نفر را در خود جای می‌دهد که این مقدار یک‌هفتم جمعیت تبریز است.  وی متذکر شد: امکانات، جمعیت، صنعت و فعالیت‌های اقتصادی در مرکز استان وجود دارد که باعث تشدید مهاجرت می‌شود. رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی درباره سهم استان در حوزه انرژی اظهار کرد: آذربایجان شرقی، سهم بسیار اندک ۲ درصدی در زمینه تولید انرژیبرق و آب دارد، زیرساخت شبکه توزیع برق استان دچار محدودیت‌هایی است که تهدیدی جدی در گسترش فعالیت‌های اقتصادی محسوب می‌شود.

وی با اعلام اینکه سهم شاغلان استان در بخش صنعت و خدمات در سال‌های اخیر مطابق با روند کشور بوده، گفت: به دلیل رکود صنعت در استان سهم کشاورزی افزایش یافته است، تبریز دارای بیشترین ذخایر معدنی کشور در حدود ۵/ ۸ میلیارد تن بوده اما در حوزه بهره‌برداری و استخراج معادن آذربایجان شرقی، رتبه چهارم کشوری را دارد که حوزه معادن می‌تواند محور توسعه در استان باشد. وی افزود: یک عدم تعادل در سازمان فضایی جمعیتی و سکونتگاهی قسمت شرق و غرب استان وجود دارد که بر این اساس، ۸۸درصد جمعیت شهرنشین استان در غرب و ۱۲ درصد در بخش شرق استان شامل شهرستان‌های خدافرین، کلیبر، هوراند، اهر، ورزقان، هریس، بستان آباد، مبانه هشترود و چاراویماق است. بهبودی با اشاره به وجود ۲۷۵۰ روستای کوچک‌مقیاس استان گفت: از این تعداد حدود ۲۲۳۴ روستا در قسمت شرقی و ۹۶۶ روستا در غرب استان قرار دارد؛ همچنین از حدود ۲۸۳ روستای بزرگ‌مقیاس استان، ۷۵ روستا در شرق و ۲۰۷ روستا در قسمت غربی وجود دارد که این ساختار متعادلی نبوده و نیازمند مداخله است. وی افزود: استان از لحاظ خدمات ریلی و پوشش فرودگاهی بسیار عقب بوده و نیازمند برنامه‌هایی در توسعه و مکان‌یابی فرودگاهی است، فرودگاه سهند و مراغه هم پرواز آنچنانی ندارند. وی با اشاره به نابرابری جنسیتی در بازار کار اظهار کرد: نرخ مشارکت بانوان در کار، ۱۵درصد است که نسبت به مشارکت بالای ۶۴ درصدی آقایان بسیار کم است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد