حوضچه‌های آب‌های گرم معدنی بستان آباد در حوزه گردشگری بسیار معروف است.

 

جاذبه های گردشگری بستان آباد (آبگرم معدنی)

محمد حنیفی

حوضچه‌های آب‌های گرم معدنی بستان آباد در حوزه گردشگری بسیار معروف است. از روزگاران قدیم، بستان آباد به علت وجود آبگرم معدنی معروف و مشهور بوده است و همه ساله تعداد زیادی از مردم شهرها و روستاهای مختلف جهت استفاده از آب آن به این شهر مسافرت می‌کنند و در اصل آبگرم معدنی باعث رونق یافتن صنعت توریسم در شهر بستان آباد گشته است. منبع اصلی آب گرم بستان آباد در ارتفاعات شرقی و به فاصله تقریباً ۵۰۰ متری آن است. و آب از آنجا از طریق مجرای زیر زمینی به ساختمان آبگرم معدنی هدایت می‌گردد و آبده چشمه آبگرم بستان آباد در حدود ۸ لیتر در ثانیه است و این آب در ردیف آب‌های معدنی کلرو بی کربناته کلسیک گاز دار و گرم است. حرارت آن ۴۲ درجه در داخل آبگرم معدنی و ۳۲ درجه در فضای آزاد است. رنگش زلال و مزه‌اش ملحی است مقدار آنیدرید کربنیک آزاد آب در داخل آبگرم معدنی بسیار کم ولی احتمال می‌رود مقدار این گاز در سرچشمه زیاد باشد. کلرو آن ۲/۱ گرم در لیتر و بر حسب کلرور دو سدیم ۲۱۰/۳ گرم در لیتر و سولفات ۰۲۹/۰ گرم در لیتر مانیزی ۶۲۱/۰ گرم در لیتر (بر حسب mgo حساب شده است) کلسیم ۵۸۴/۰ گرم در لیتر و سنگینی آن تا ۱۳۰ درجه و دائم ۷۰ درجه می‌باشد.جاذبه های گردشگری بستان آباد (آبگرم بستان آباد)

آب بستان آباد را می‌توان در ردیف آب‌های کانی و سولفاته مختلط قرار دارد که در آن مقدار کمی بی کربنات‌ها وجود دارد از لحاظ ترکیب این چشمه متشابه چشمه‌های کانی سن ژروه (stgeivais) واقع در ایالت ساو واعلیا کشور فرانسه می‌باشد.

بستان آباد از قدیم به سبب وجود آب گرم و معدنیش معروف بوده است. مظهر این آب گرم در ارتفاعات شرقی و بفاصلة تقریباً ۵۰۰ متری آن است و از آنجا از طریق مجرای آب زمینی و به کمک جریان ثقل، به حمام آورده می‌شود و میزان آبدهی سالانه آن حدود ۸ لیتر در ثانیه است. آب آن از نوع کلروپیکر نباته کلسیک گازدار و گرم است. حرارت آن در داخل حمام ۴۲ درجه و در فضای آزاد ۳۲ درجه می‌باشد، رنگش زلل و فرهاش ملحی است و در رفع ناراحتی‌های اعصاب و رماتیسم و مفاصل مفید و مؤثر است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد