رمضان در شهرستان بستان آباد

رمضان در شهرستان بستان آباد

ماه رمضان در میان مردم شهرستان بستان آباد از رنگ و لعاب دیگری برخوردار است. در زیر به برخی از این فرهنگ ها اشاره خواهیم کرد.

نان نزیک:
این نان بعنوان نان سوغاتی و نان عروسی برای روز پایتختی و همچنین خیرات روز عاشورا پخته می‌شود.در ماه رمضان که بخواهند از این نوع نان بپزند برای تهیه خمیر به جای آب از شیر استفاده می‌کنند.
شهادت حضرت علی (ع):
در شبهای قدر یا شهادت حضرت امیر (ع) مردم از غروب شب ۱۹ رمضان در مسجد حضور یافته و بعد از نماز مغرب و عشاء، به مرثیه خوانی و سینه زنی پرداخته، سپس چراغ‌ها را خاموش می کنند.
در روستای گل آخر رسم است که زنان در مسجد تا صبح که بیدار می‌مانند کیسه‌های کوچک پارچه¬ای بنام کیسه مراد می‌دوزند و بعد از عید فطر به یکدیگر عیدی می‌دهند و می¬گویند این کیسه‌ها باعث برکت پول می‌شود.
در شهر تیکمه داش بر این باورند که از ۷ زن بنام فاطمه پارچه بگیرند و از آن پارچه‌ها کیسه مراد بدوزند.
عید فطر:
ریش‌سفیدان و روحانی روستا در هنگام غروب به نظاره ماه می‌پردازند تا هلال ماه شوال را رؤیت کنند.
بعد از دیدن ماه و یا اطلاع یافتن از طریق رسانه‌هایجمعی، در مسجد اعلام کرده تا هرکس فطریه اهل منزل خود را که طبق شرع اسلام از گندم یا خرما یا آرد و پول هر چقدر را که فقیه جامع الشرایط اعلام می‌کند قبل از افطار نمودن کنار بگذارند.
صبح روز عید فطر نیز از گلدسته‌های مساجد اذان و دعای عید فطر را می‌خوانند و تمامی افراد روزه گیر، برای اقامه نماز به مسجد یا مصلی می‌روند. بعد از خواندن نماز، به یکدیگر تبریک گفته و آرزوی قبولی عبادات را می‌کنند. همچنین در این روز به دیدار بزرگان فامیل یا فردی که عزاردار شده است می‌روند و عید را به او تبریک می گویند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد