ثبت‌نام 41 نفر به ازای هر کرسی استان در انتخابات مجلس/ رصد تبلیغات در فضای مجازی - اوجان نیوز | ojan news

راستگو گفت: به ازای هر کرسی در استان ۴۱ نفر و به ازای هرکرسی حوزه تبریز، اسکو و آذرشهر ۵۶ نفر ثبت‌نام کرده‌اند.

به گزارش آناج، علیار راستگو در نشست خبری ا اصحاب رسانه در خصوص ثبت‌نام انتخابات مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در آذربایجان‌شرقی در کل ۷۹۴ نفر ثبت‌نام کرده‌اند که البته ثبت‌نام سه نفر از تبریز و یک نفر از مراغه هنوز تکمیل نشده است.

وی با بیان اینکه از کل آمار ثبت‌نامی‌های استان ۸۳ نفر یعنی ۱۱ درصد خانم هستند، عنوان کرد: از حوزه تبریز، اسکو و آذرشهر ۳۳۶ نفر، حوزه مرند ۷۱ نفر، حوزه مراغه ۵۸ نفر، حوزه میانه ۴۹ نفر، حوزه اهر و هریس ۴۷ نفر، حوزه شبستر ۳۷ نفر، حوزه کلیبر ۳۳ نفر، حوزه ورزقان ۱۸ نفر، حوزه ملکان ۳۲ نفر، حوزه بستان آباد ۲۴ نفر و از حوزه بناب ۱۴ نفر ثبت‌نام کرده‌اند.

رئیس ستاد انتخاباتی آذربایجان‌شرقی در خصوص آمار داوطلبین به ازای هر کرسی نمایندگی استان در مجلس ابراز داشت: به ازای هر کرسی در استان ۴۱ نفر  و به ازای هرکرسی حوزه تبریز ۵۶ نفر ثبت‌نام کرده‌اند.

وی در تشریح وضعیت تحصیلی داوطلبان مجلس شورای اسلامی نیز گفت: تعداد داوطلبین با مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد ۶۳۵ نفر، دکترا ۹۸ نفر، تحصیلات حوزوی ۲۰ نفر  هستند و از این میان نیز ۱۶۸ نفر سابقه، ایثارگری، ۳۲ نفر سابقه نمایندگی و ۱۷۲ نفر سابقه داوطلبی دارند.

راستگو با بیان اینکه بیشترین تعداد ثبت‌نامی‌ها در روز آخر با ۳۲۷ نفر و کمترین تعداد در روز اول با ۳۲ نفر بوده است، ادامه داد: در میان ثبت‌نامی‌ها بیشترین فراوانی در گروه سنی ۳۶ تا ۴۰ سال بوده است.

ثبت‌نام ۱۴ نماینده فعلی استان در انتخابات

وی در پاسخ به سوال خبرنگار آناج در خصوص برگزاری الکترونیکی انتخابات و اینکه چه تعداد از نمایندگان فعلی در انتخابات ثبت‌نام نکرده‌اند، عنوان کرد: انتخابات دور یازدهم مجلس به مانند دور دهم برگزار خواهد شد و الکترونیکی بودن آن به هیچ عنوان ابلاغ نشده است. از میان ۱۹ نماینده فعلی استان در مجلس نیز ۱۴ نفر از آنان در انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند.

معاون سیاسی_امنیتی استاندار آذربایجان‌شرقی با اشاره به فراوانی شغلی ثبت‌نام کنندگان نیز گفت: بیشترین فراوانی شغلی در میان ثبت‌نام کنندگان کارمند ۳۰۴ نفر، فرهنگی ۶۱ نفر، پزشک ۱۸ نفر، بازنشسته ۷۲ نفر و روحانی ۱۲ نفر بودند.

وی در خصوص بررسی صلاحیت ثبت‌نام کنندگان نیز اظهار داشت: از روز گذشته بررسی صلاحیت‌ها توسط هیئت اجرایی آغاز شده و تا ده روز ادامه خواهد داشت و بعد از آن به فرد ابلاغ می‌شود که ثبت‌نام کنندگان چهار روز مهلت اعتراض به هیئت نظارت استان دارند.

راستگو ادامه داد: صلاحیت یا رد صلاحیت افراد ۲۲ بهمن از طریق وزارت کشور به فرمانداری‌ها اعلام شده و از ۲۴ بهمن تا  ساعت ۸ صبح یک اسفند کاندیداها می‌توانند از فرصت تبلیغات استفاده کنند.

ممنوعیت به راه انداختن کارناوال انتخاباتی

وی در خصوص نحوه تبلیغات و تخلفات تبلیغاتی نیز اظهار داشت: در خصوص تبلیغات با توجه به تغییرات قانون در سال ۹۵ در خصوص اوراق تبلیغاتی اندازه عکس‌ها می‌تواند ۱۰ در ۱۵ باشد و بقیه آثار نیز ۵۰ در ۷۰ باشد و بلندگوی سیار نیز تنها در داخل محل سخنرانی مجاز به استفاده است و هر نوع کارناوال ممنوع است، البته هم نامزدها و هم طرفداران حق تخریب طرف مقابل را ندارند و این مساله تخلف محسوب می‌شود.

رئیس ستاد انتخاباتی استان درباره تبلیغات زودهنگام و تبلیغات در فضای مجازی نیز ابراز داشت: تمامی فعالیت‌های غیرمجاز را رصد میکنیم و هرکجا لازم باشد ابتدا با ارشاد و سپس از طریق مراجع قانونی برخورد می‌کنیم. همچنین تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی ممنوع بوده و پیگرد قانونی خواهد داشت.

وی در خصوص اظهار نظرهای انتخاباتی دستگاه‌ها و مدیران نیز یادآور شد: تمامی دستگاه‌های کشور باید بی طرف باشند و حتی طبق قانون جدید اعضای هیئت‌های اجرایی و نظارت، فرماندار و استاندار و هر آن کس که دست اندر کار مجلس است حتی نمی‌تواند اعلام نظر نسبت به گروه‌های سیاسی داشته باشد و این موضوع جرم و مجازات آن نیز مشخص است.

راستگو در خصوص تعداد شعب اخذ رای نیز توضیح داد: به احتمال زیاد و با توجه به تجربیات گذشته نزدیک به سه هزار شعبه اخذ رای خواهیم داشت که با میانگین ۱۷ نفر در هر حوزه حدود ۵۰ هزار نفر عوامل اجرایی در انتخابات مجلس شورای اسلامی خواهیم داشت.

وی در پایان در خصوص شایعات پرداخت وام به داوطلبان انتخاباتی نیز خاطرنشان کرد: در طول سی سال نزدیک به ۲۰ انتخابات برگزار کرده‌ام و تا به امروز نه چنین چیزی را شنیده و نه چنین چیزی را دیده‌ام.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد