مطالعات باستان شناسی در شهرستان بستان آباد (بخش اول)

مطالعات باستان شناسی در شهرستان بستان آباد (بخش اول)

محمد میرزایی، پژوهشگر

در مطالعات باستان شناختی متأسفانه شهرستان بستان آباد جایگاه خاصی نداشته است و این امر شاید منبعث از عدم کاوش محوطه مهم و شاخص در سطح شهرستان است. گمنامی این علم، اطلاعاتی فقط در حد بررسی را به علاقمندان این رشته عرضه می کند. در این میان مهمترین پروژه که توسط تیم دانشگاه تهران صورت گرفته است، به سال ۸۵  مربوط می شود که طی یک ماه روستاهای قسمت شرقی شهرستان مورد مطالعه قرار گرفته و نقشه باستان شناسی این منطقه تهیه گردید. مورد دیگر پایان نامه کارشناسی ارشد آقای حسین ناصری صومعه است که آن طرح هم به صورت بررسی میدانی انجام پذیرفته است و عمدتاً بررسی و تحلیل الگوهای استقراری شهرستان بستان آباد در دوره مس و سنگ را تشکیل می دهد.

از دیگر طرح های موفق در زمینه مطالعات باستان شناختی شهرستان بستان آباد پروژه لایه نگاری دییرمان تپه است کعه با همکاری دکتر ولایتی و دکتر چایچی صورت گرفته است.

در طرح آقای ولایتی محوطه های ارزشمندی شناسایی گردید که مقدمه را برای کاوش های آتی مهیا ساخته است. می توان گفت که بیشتر محوطه های شناسایی شده نشان می دهد که دوره اسلامی بر دیگر دوره ها برتری داشته است و اسکان عمده این محوطه ها مربوط به دوره های میانی اسلام است. ادامه دارد…مطالعات باستان شناسی در شهرستان بستان آباد (بخش اول)

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد